Tempo melodii

Następnym krokiem będzie praca nad tempem danej melodii. Jeśli uczniowie przyzwyczaili się do pracy w grupie, łatwiej im będzie do słuchania się wzajemnie. Kiedy jest osoba grająca prym, sekund i bas to mamy gotowy skład muzyczny góralskiej kapeli.

Praca w grupie ułatwia uczniom szybsze ,,zgranie” się ze sobą. Ja praktykuję i zabiegam o to, aby w każdej z uczących się grup, był chociaż jeden basista. Grupa, robiąc kolejne kroki, przyswaja coraz trudniejsze melodie ludowe, ucząc się gry także w innych pozycjach.
U górali często występowała i nadal występuje dwugłosowość w śpiewie i muzyce.

Jeśli ktoś ma talent, to z większą łatwością i najczęściej ze słuchu potrafi zagrać drugi prym. Wygrywane melodie stają się wtedy bogatsze i pełniejsze w odbiorze.

Przez dłuższy okres ucząca się grupa poznaje piosenki, pieśni i melodie ludowe, pracując nad coraz to lepszą techniką wydobywania dźwięku ze swojego instrumentu. Granie staje się płynniejsze i pewniejsze.

Są to głównie melodie Beskidu Żywieckiego, ale też i proste pastorałki śpiewane niegdyś na naszych terenach.Osoby które opanowały dane melodie, mogą wprowadzać ozdobniki dźwiękowe charakterystyczne dla danego regionu.

Gra na skrzypcach, tak jak na każdym innym instrumencie wymaga systematycznego ćwiczenia, jeżeli chcemy uzyskać oczekiwane efekty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *