
Po prawidłowym opanowaniu zadanego materiału, co oczywiście wymaga wielu godzin mozolnego ćwiczenia i u każdego może to być inny czas przyswojenia, uczniowie przechodzą do kolejnego etapu nauki, którym jest stawianie palców na strunach a tym samym ułożenie kąta prawego łokcia przy prowadzeniu smyczka. Ważne, by stawiając po kolei palce na danej strunie nie zahaczać innej. Dla ułatwienia niektórym przyklejam w odpowiednie miejsce pod strunami kolorową naklejkę, która naprowadza palec na konkretny dźwięk.
Kolejnym krokiem jest nauka nut. Na początek bardzo proste melodie złożone z 3,4 dźwięków powtarzających się w różnej kolejności. Zanim dzieci nauczą się czytania z nut, korzystają z uproszczonego zapisu, gdzie podany jest numer palca i nazwa struny. Większość początkowych melodii, które ja wykorzystuję, – jest w tonacji D-dur, więc w uproszczonym zapisie nutowym, krzyżyki ,, fis’’ i ,,cis’’ w prymie zapisuję jako 1E↑ i 2A ↑


