Na tych zajęciach zajmiemy się rytmem. Dobrze jeśli uczeń posiada słuch muzyczny i potrafi np. wyklaskać czy wytupać dany rytm. Poznamy wartości nut, które będą nam potrzebne w kolejnych ćwiczeniach które są już oparte na konkretnych melodiach.
Ja stosuję przyswojenie danej melodii prześpiewując ją kilka razy z tekstem i przy okazji ucząc się go . Jeśli melodia jest poznana ze słuchu, uczeń szybciej rozczyta ją z nut. Gra ją wtedy pewniej i szybciej zapamiętuje.
Duże znaczenie ma też praca w grupie. Jest to mobilizacja siebie nawzajem do ćwiczeń i praca nad jednym poziomem gry i tempa.

Kiedy uczniowie zaczynają płynniej grać daną melodię zachęcam do wybijania rytmu swoją nogą delikatnie przytupując. Często to możemy zauważyć właśnie w kapelach góralskich. Bez względu na to jaką funkcję pełni muzykant przytupuje utrzymując tym samym stałe tempo piosenki.