Na tych zajęciach poznamy znaczenie słów gwarowych, wybierzemy tematykę o której będzie mowa w naszych utworach jednozwrotkowych. Będziemy tworzyć przyśpiewki wierszowane na wybrany temat i wspólnie postaramy się dobrać odpowiednie rymy. Nie każdy potrafi rymować bez zastanowienia, więc trzeba najpierw wypisać słowa które mogą się przydać, znaleźć do nich rym i dopasować odpowiednią, zamierzoną ilość sylab w każdej linijce przyśpiewki. Dla dzieci łatwiej jest próbować zaśpiewać daną zwrotkę na prostą melodię, aby sprawdzić czy sylaby się zgadzają. Zaczynamy od prostych zdań i dopełniamy każdą linijkę tą samą ilością sylab. Jeśli ktoś odkryje w sobie talent twórczy może sobie podnieść poprzeczkę i skorzystać z innego, trudniejszego rodzaju rymów.
RYMY
4.Rymy:
– dokładne
– niedokładne
5. Rymy:
– męskie / przykład: kot-płot
– żeńskie / przykład: szafa-żyrafa
6.Układy rymów:
– parzyste/ aabb
– okalające/abba
– krzyżowane/abab
Przykład rymów parzystych:
kot / a
płot / a
szafa / b
żyrafa / b
Przykład rymów okalających:
kot / a
szafa / b
żyrafa / b
płot / a
Przykład rymów krzyżowanych:
kot / a
szafa / b
płot / a
żyrafa / b